איך החושים שלי משפיעים על הזוגיות שלי?

"משגע אותי איך לא מפריע לו הבלגן בסלון.
כמה פעמים אני צריכה לבקש ממנו שייתן יד ויעזור?!"
"מה כבר ביקשתי? קצת שקט כשאני חוזר מהעבודה. אמרתי? אמרתי!
מתחשבים במה שאמרתי?
בטח לא!"

אני שומעת בחדר האימון הרבה תלונות דומות,
אשמח לשפוך קצת אור על הנושא,
ואם יעזור לאדם לאחד, עשיתי את שלי.

יש לנו לפחות חמישה חושים, את זה כולם יודעים.
חמשת החושים האלה הם חמישה דרכי קלט
באמצעותם אנחנו קולטים את מה שמסביבנו.
אבל, וזה אבל שמשנה את כל התמונה,
לכל אחד מאיתנו יש דרך קלט דומיננטית יותר
וכמו בשפות האהבה  (שווה לקרוא כאן),
 אנחנו מגיבים לפי החוש הדומיננטי, דרך הקלט הדומיננטית שלנו.

קצת פחות ממחצית מהאנשים ויזואליים , החוש הראייתי הוא הדומיננטי אצלם.
יותר מ 10% מהאנשים אודיטוריים, החוש השמיעתי הוא הדומיננטי אצלם.
כ-40% מהאנשים קינסטטיים, החוש הקינסטטי, חוש המגע הוא הדומיננטי אצלם
ואחוז אחד, טעם וריח הם החושים הדומיננטיים אצלם.

בדוגמה שהתחלתי איתה את הפוסט,
קל לזהות שהאישה ויזואלית, חשוב לה הסדר
ואילו הגבר אודיטורי, חשוב לו שיהיה שקט.
היא יכולה להמשיך ולהתלונן, הוא רואה את הבלגן אבל זה לא מפריע לו,
בדיוק כמו שלה לא מפריע הרעש של הילדים.
זה כמו לבקש מעיוור צבעים למיין את הכביסה לפי צבעים. 


מיותר לומר שכאשר אנחנו מזהים את הדומיננטיות שלנו ואת הדומיננטיות של האחר (בן.בת זוג, ילד, בוס....)
קל לנו יותר להבין את הסיטואציה
וגם נדע איך לפנות לאחר בדרך המתאימה לו.

אביא, בקצרה, מספר נקודות לזיהוי
שלוש דרכי הקלט העיקריות
בתקווה שיעזור לכם לזהות
את דרך הקלט הדומיננטית שלכם ושל האנשים החשובים לכם:

אדם ויזואלי, שחוש הראייה הוא הדומיננטי אצלו:
- רואה את העולם בתמונות
- מבין מהר עניין
- קצב דיבור מהיר
- קופץ מנושא לנושא
  משתמש במילים וביטויים ויזואליים:
- אני רואה... הבנתי את התמונה...
- תנועות ידיים גדולות וגבוהות.
- תרשימי זרימה, מפות חשיבה.. עוזרים לו מאוד בלמידה.
אם אתם מזהים שבן השיח ויזואלי:
- אפשר ואף רצוי לקטוע אותו: דיברת מקודם על..
- להשתמש במילים ובביטויים ויזואליים
"אני/אתה רואה...., התמונה הגדולה היא..."
- להתאים את קצב הדיבור שלכם, לקצב הדיבור שלו.

אדם אודיטורי, שחוש השמיעה הוא הדומיננטי אצלו:
- זוכר צלילים שהיו באירועים שונים.
- מדבר יותר לאט (מהויזואלי) והרבה פעמים מונוטוני
- מדבר מאוד מסודר
 משתמש במילים ובביטויים אודוטוריים:
- אני שומע... זה לא מצלצל טוב... יש בזה הרמוניה
- חושב בצורה תהליכית מסודרת
לכן יבקש לדעת מה היה קודם/אח"כ...
- דיוק וסדר חשובים להם.
- תנועות הידיים רחבות לצידי הגוף.
- ללמוד בצוות, או להקשיב לשיעורים מוקלטים, עוזרים מאוד בלמידה.
אם אתם מזהים שבן השיח שלכם אודיטורי:
- להתאים את קצב הדיבור (לא לדבר איתו מהר)
- להקשיב עד הסוף, לא לקטוע אותו.
- להשתמש במילים וביטויים אודיטוריים.

אדם קינסטטי, שחוש המגע-התחושה הדומנינטי אצלו:
- עוצר לפני שמתחיל לדבר
(חושב איך להעביר את התחושה במילים)
- מדבר דיבור איטי עם עצירות גדולות
- תנועות ידיים מעגליות במרכז הגוף (אזור הבטן)
- נשימות עמוקות (כדי להתחבר לתחושות שלהם)
 משתמש במילים וביטויים קינסטטיים:
- מרגיש לי... כבד לי... בא לי בטוב...
אם אתם מזהים שבן השיח שלכם קינסטטי:
- לכבד את הזמן שהוא צריך לפני שמתחיל לענות.
- להתאים את קצב הדיבור שלכם לקצב הדיבור שלו
- להשתמש במילים ובביטויים קינסטטיים.

זה אחד הנושאים שאהבתי כשלמדתי NLP
אני מקווה שיהיה לכם לעזר.

האם זיהיתם את מערכת הקלט הדומיננטית שלכם?
ואם יש שאלות, אל תהססו לפנות אלי.

פוסטים אחרונים

New Paragraph

By haya pinhas 27 Jun, 2021
"הוא אף פעם לא מכין שיעורים לבד" "היא לא אוכלת כלום חוץ מצ'יפס ולחם" אני שומעת לא פעם הורים מתוסכלים המתלוננים על ילדיהם. המילים "תמיד", "אף פעם", "חודש שלם" ואפילו "כמעט תמיד" חוזרות על עצמן. כאשר אני שואלת שאלות כדי להבין יותר מה באמת קרה, אני מגלה עובדות שאינן תומכות בהכללות שההורים אמרו. הילד שאף פעם לא מכין שיעורים לבד – בבירור המציאות, התגלה שהוא לעיתים מבקש עזרה במקצועות רבי מלל וגם זה רק כשיש לו הרבה מאוד שיעורים. הילדה שלא אוכלת כלום חוץ מצ'יפס ולחם, אוכלת אצל הסבתא ואצל חברים גם מאכלים נוספים. עודדתי את ההורים לשוחח עם הילדים ולהבין מה עומד מאחורי ההתנהגות שלהם. הילד אוהב שאמא מקדישה זמן רק לו. כשהוא מציע לך שישחקו יחד, אין לה תמיד זמן. אבל כשהוא מתלונן על שיעורים, היא תמיד יושבת לידו. הילדה לא רואה שהיא מתעקשת. היא פשוט אומרת להם שזה מה שהיא רוצה לאכול והם נותנים. היא גם אוהבת את הדאגה שלהם סביבה. כאשר ממעטים להשתמש בהכללות ומאפשרים בירור של העובדות, מגלים הרבה פעמים מה באמת עומד מאחורי ההתנהגות של הילד. שימו לב מתי וכמה אתם משתמשים במילות הכללה/צמצום כמו: תמיד, כמעט תמיד, כל הזמן (כל ה...), אף פעם, פעם אחת, כלום, הכל.... כאשר אתם שמים לב שאתם מכלילים, שוחחו עם הילד, הבינו למה הוא בוחר להתנהג בצורה שהוא מתנהג . וחשוב שתגלו אמפטיה, אל תכנסו למגננה ובטח לא להתחשבנויות של "אבל פעם..." קבלו את מה שהילד אומר, הודו לו שהיה כן אתכם ושימו לב איך אתם יכולים להיענות לצורך, שנמצא מתחת להתנהגות שלו. הכללות יוצרות מיסוך ולא מאפשרות בירור ענייני למה הילד מתנהג כמו שהוא מתנהג. כאשר נצמדים לעובדות, מגלים שמנעד התגובות של הילד רחב יותר ממה שחשבו. וזכרו, אני פה לעזרתכם אל תהססו לפנות אלי גם בפרטי בכל שאלה, תהיה, אתגר שיש לכם.
By חיה פנחס 29 May, 2021
"' את צריכה לשמוע איך הוא מדבר אליי ליד החברים שלו" " היא מבטלת כל מה שאני אומר, בעיקר כשאנחנו ליד ההורים שלה". " אי אפשר להמשיך לחיות ככה, כשרואים רק כמה אני לא..." כל אחד רוצה שיתייחסו אליו בכבוד, חשוב לבדוק האם אנחנו מתייחסים בכבוד, בעיקר לקרובים לנו ביותר. פרופ' שלנגר , פרופ' באוניברסיטה העברית, בחוג לפילוסופיה, מדבר על שלוש משמעויות שהוא נתן ל"כבוד האדם": 1. Honor – "יִקר" . 2. Respect – הערכה. 3. Dignity –חשיבות האדם. 1. Honor – "יִקר" - כבוד האדם במובן של ה- Honor - יצירת קודים בהתנהגויות וטקסים, מנהגים קבועים שחוזרים על עצמם. זה יבוא לידי ביטוי בהתנהגות, בשפת הגוף, במרחק. בזוגיות זה יבוא לידי ביטוי באינטראקציה בין בני הזוג. חשוב לייצר את ה"ככה זה" אצלנו, כי זה שומר על המסגרת של הזוגיות. ב-Honor- אנחנו שומרים על המסגרת של הזוגיות שתורמת לחוויית הביטחון בתוך הזוגיות. לדוגמה: אחרי שהילדים נרדמים יושבים רבע שעה ומדברים, או כל מי שיוצא מהבית, ניגש לבן הזוג שנשאר בבית ונותן חיבוק ונשיקה. איך ה-Honor בא לידי ביטוי בזוגיות שלכם? מה חשוב לכם שיהיה שם, בתוך היחסים שלכם, שייצר את הסדר הזה, את הקדימות הזאת? אילו דברים הקבועים, שגרות הקבועות, דברים שחוזרים על עצמם יש בזוגיות שלכם? מהו ה"ככה זה" אצלנו שלכם? חשוב : - קבעו שגרות שמוסכמות על שניכם, חשבו מה ייתן לכם את ההרגשה שרואים אתכם, שאכפת מכם? - הוסיפו כל פעם מנהג אחד שמוסכם עליכם, כשהוא יהפוך לשגרה, הוסיפו מנהג נוסף . 2. Respect – הערכה - כאן כבוד האדם יבוא לידי ביטוי ביכולת שלנו לזהות שבן הזוג עשה מעשה ראוי ולשבח אותו על כך ולתת לו חיזוק חיובי על כך, לעודד אותו, להוקיר אותו ולהכיר בזה. כן, פרגון שייך לכבוד אדם. זהו צורך בסיסי אנושי, כשמישהו עשה מעשה ראוי, זה לא מובן מאליו, תפקידנו לסמן את זה, להוקיר את זה, להודות בזה, מהלב. איך ה-Respect בא לידי ביטוי בזוגיות שלכם? - באיזו דרך אתם מפרגנים אחד לשני? - מה האופן שבו האחר יודע שאתם מעריכים אותו? חשוב: - עשו לכם מנהג לומר, לפחות פעם אחת ביום, מילה טובה לבן הזוג. - ציינו לעצמכם , ואפשר גם לומר לו, לפחות פעם ביום, משהו שהוא עשה שהרחיב לכם את הלב, זה יכול להיות גם משהו קטן. 3. Dignity –חשיבות האדם - פרופ' שלנגר מפרש את Dignity כמשהו שיש לנו אותו. אלה קודים פנימיים שיש לנו והם אינם מותנים ותלויים בנסיבות ובמי אשר מולי. איך ה Dignity בא לידי ביטוי בזוגיות שלכם? - עד כמה אתם מביאים את עצמכם בזוגיות? - עד כמה אתם מרגישים שזה בטוח לכם להיות חשופים בזוגיות? חשוב - התייחסו בכבוד לבן הזוג כשאתם לבד ועל אחת כמה וכמה ליד הילדים או ליד אנשים. - זכרו כשאתם "מקטינים", מורידים מכבודו של בן הזוג, אתם מעידים בעצם על עצמכם, שזה בן הזוג שלכם. ואם אתם מתקשים, אל תהססו לפנות אלי , אשמח לעזור.
Share by: